Un tema que repite constantemente nas lendas galegas é o dos mouros que
gardan tesouros que un só pode acadar se é listo dabondo para non caer nas súas
andrómenas. Porque acadar un tesouro require máis que sorte, precisa
sagacidade. Agora sabemos que o que había detrás desas lendas, desgrazadamente,
é un xeito de xustificar o expolio patrimonial de castros e dolmens. Pero
cóntanos moito máis ca iso.
Presenza constante na literatura oral galega, os contos de mouros tamén
aparecen na nosa literatura culta, sendo o exemplo máis salientable A trabe de ouro e a trabe de alquitrán
de Vicente Risco. O gran escritor da xeración Nós tinha un talento especial
para trasladar á gran literatura as alfaias anónimas dos contos populares
galegos. Escribiu un marabilloso conto baseado nas lendas de lobishomes
titulado O lobo da xente e tamén fixo
un moi bó traballo na debandita Trabe de ouro. Non quero ser un spoiler e
xaquelogo non vou contar o final dunha xoia literaria dese calibre (só podo
recomendala súa lectura), pero si podo adiantar que o tesouro para Risco non é
material senón cultural. Soterrados baixo o castro están os gardiáns da
primitiva cultura castreña agardando para poder transmitir as grandeza da súa
cultura ás xeracións do futuro.
A pesares de que a de Risco poida semellar unha visión excesivamente
intelectual, a súa interpretación paréceme máis axeitada do que nunha primeira
vista puideramos pensar. Das lendas de mouros inferimos que a xente dalgún
xeito asociaba os castros e megalitos aos tesouros con enxovais douro. Desgrazadamente
ese coñecemento implicaba o expolio das máis das pezas de ouro que “custodiaban
os mouros”. Pero a pesares de que a xente non soubera exactamente o valor
arqueolóxico das mesmas si que sabían que eran xoias antergas, e os castros
restos dunha civilización anterior. Esa intuición non implicaba necesariamente
respeto ou cuidado con eses vestixios doutro tempo. A xente usou a pedra destes
monumentos para construir casas ou para separar fincas, destrozou antas ou
mámoas na procura de tesouros, e chegou a utilizar diademas douro para
engalanar unhas zocas.
O fenómeno non se limitou a Galiza porque, por exemplo, o monumento
megalítico por excelencia (Stonehenge) sufreu durante séculos, por estar feito con pedra de primeira calidade
nunha rexión con escasez deste material, e xaquelogo os vecinhos da zoa usárono
de canteira. Cando finalmente recoñeceuse o seu valor histórico e artístico
caseque foi peor porque os primeiros visitantes do monumento que quixeran levar
un anaco a xeito de souvenir podían alugar o martelo do ferreiro da veciña vila
de Devizes para tal fin. Por suposto que o feito de ser un fenómeno universal i
extendido non o lexitima ou xustifica, pero é só un exemplo. De todos os xeitos
o feito de que a xente non lle dera importancia a ese legado doutro tempo non
quita a que en certa medida non reconheceran que tinhan a maxia do antergo. De
aí que para acadalo tiveran que pasar por unha proba máxica que os fixera merecentes de tal premio.
Os mouros son xente negra, vestida de xeito exótico que aparecen nun
contexto cotiá pero dun xeito sobrenatural, ainda que en situación domésticas (como
con animáis de granxa ou amamantando un cativo). Se non aprobeitas esa aparición máxica non has
ter unha segunda oportunidade. Quen dubida e volta polo seu premio pode atopar
que onde había unha moura tendendo roupa arrodeada de pitas non queda nada só
uns minutos despóis. A propia toponimia dos lugares fálanos do seu carácter
máxico. Por exemplo no concello ourensán de Entrimo atopamos un dolmen
conhecido como “casa da moura”. Outro exemplo atopámolo no pontevedrés concello
de Tordoia onde o Dolmen de Cabaleiros tamén é conhecido como Casa da moura. Tamén
hai unha toponimia similar no dolmen de
Pedra de moura na parroquia de Aldegunde, en Carballo. E só por ponher algún exemplos.
O seu carácter máxico explicaba de forma doada de que xeito puideran mover os
antergos poboadores de Galiza pedra de tal tamanho ou peso. Quizabes iso tamén
explique por que a pesares dos saqueos e destrucción moitos cheguen en bo
estado aos nosos días, porque se cadra un castigo máxico podía acadar a quen
lles fixera algún mal.
A relación entre o pasado e os nosos devanceiros xerou un dos xéneros máis
auténticos de literatura popular. Deixando mostras da fértil imaxinación do
pobo en relación aos abundantes restos castreños e megalíticos que atopamos
pola xeografía galega. Mantendo unha inconsciente relación cun rico pasado que
non sabían explicar dun xeito científico i explicaban co imaxinario colectivo.
Embora a destructiva ignorancia do pasado atopa unha perfeta companheira na
desidia do presente. Unha das antas máis sobranceiras da nosa terra, o Dolmen
de Dombate en Cabana de Bergantinhos, chegou a estar en situación crítica mesmo
despois de que unha excavación amosase aspectos tan abraiantes como un dolmen
anterior soterrado baixo deste e varios idolinhos colocados nun aparente orde
diante da cámara. Temos un rico patrimonio e a conseguinte responsabilidade de
mantelo para transmitilo a quen venha detrás de nós, e uns poderes públicos que
encollen de ombreiras alegando falta de recursos económicos. Ao mesmo tempo no
Gaiás un monstro que se apelida cultura (e se chama Cidade) leva a un extremo a
idea de matar ao pai, i está a deixar sen orzamento a nosa cultura, convertido
nun mausoleo do absurdo, un monumento onanista carente de sentido,
xustificación ou contido. Unha rexión cun patrimonio tan rico como o noso tería
que ter un plan claro de defensa e potenciación do mesmo. Neste sentido ven de
sair un libro escrito por Xurxo Ayán e Manuel Gago que se chama Herdeiros pola forza que confío xere
debate e concienciación, e unha resposta por parte destas institucións que só
saben ollar cara a outro lado.
Namentres agardamos por unha resposta axeitada das nosas autoridades políticas,
a cultura galega é como a Blanche Dubois de Tenesse Williams, e ten que crer na
bondade dos estranos (non lle queda outra).
No hay comentarios:
Publicar un comentario